Geavanceerde E-bike technologie

Welke accucapaciteit past bij uw gebruik?

De accu is aan veel innovatie onderhevig en kan, door gebruik van de nieuwste technieken, compact in de hoofdbuis van een frame gebouwd worden. VanDijck kent verschillende variaties en volgen hierbij de nieuwste normen. Dat betekent dat er gebruik wordt gemaakt van slimme batterij managementsystemen, noem het veiligheid, want dat staat voorop. VanDijck biedt, afhankelijk van het model, accu’s met verschillende capaciteit niveaus aan: 17.4 Ah / 628 Wh, 15.6 Ah / 562 Wh, 13 Ah / 468 Wh en 10.4 Ah / 374 Wh.

De actieradius is afhankelijk van omgeving waarin gefietst wordt, weersomstandigheden niveau van ondersteuning, manier van schakelen en conditie van de e-bike, bijvoorbeeld bandenspanning. Wanneer u e-biked in een heuvelachtige omgeving biedt uw systeem extra ondersteuning, hij voelt dat u zwaarder aanzet op de pedalen. Dat is het mooie van een VanDijck e-bike, hulp wanneer het nodig is. Een ander belangrijk gegeven is de mate waarin u gebruik maakt van het systeem, op topsnelheid biken en of wat trapt u zelf mee?
VanDijck Phaedra accu

Globaal geldt een actieradius bij een:
17.4 Ah (628Wh) ~ 120 – 150 km
15.6 Ah (562Wh) ~ 100 – 130 km
13.0 Ah (468Wh) ~ 80 – 100 km
10.4 Ah (374Wh) ~ 60 – 80 km

VanDijck e-bikes worden geleverd met een uitstekende lader. Afhankelijk van de restcapaciteit en kan het laden 4 uur in beslag nemen. Bij een volledig leeggereden accu worden de cellen veelal eerst gereset, waarna het laadproces wordt ingezet. Er zijn twee laders leverbaar, twee en drie Ampère. De eerste, afhankelijk van de reset van cellen en de capaciteit, heeft een laadtijd van vijf tot acht uur. De lader van drie Ampère doet hetzelfde in drie tot vijf uur.

Voorwielmotor vs. middenmotor

VanDijck maakt binnen het assortiment gebruik van voorwiel- en middenmotoren. Onze voorwielmotor wordt gevoed door de controller die signalen over uw trapfrequentie- en kracht ontvangt. Dit wordt doorgestuurd naar de motor voor de mate van ondersteuning. Het fietsen met een e-bike met voorwielmotor wordt als zeer prettig ervaren en is over het algemeen lichter van gewicht.

VanDijck middenmotor
De modellen met een middenmotor zijn krachtiger. In heuvelachtig terrein is het dan ook gemakkelijker fietsen zonder dat het systeem zwaarbelast wordt. Doordat het gewicht van de motor centraal in de e-bike geplaatst is, voelt het fietsen nagenoeg hetzelfde als op een gewone fiets. VanDijck maakt gebruik van trapsensoren, wanneer u (meer) kracht zet op het pedaal, laat het systeem de ondersteuning in verhouding toenemen.

Altijd up to date met onze heldere displays

Op uw display kunt u alle informatie over uw elektrische fiets en het gebruik bekijken. VanDijck maakt gebruik van verschillende displays, waarvan er modellen zijn die zelfs de informatie helder in kleur weergeven. Standaard weergaves zijn bijvoorbeeld: de totaal gereden afstand, de snelheid die u fietst en de afstand van de rit. Ook heeft VanDijck een handige loop assistent, waarbij uw e-bike tijdens het lopen lichte ondersteuning biedt.

Ook de rest capaciteit van de accu en de energiemode waarin u fietst wordt weergegeven. De display herbergt veelal ook een niveau voor de dealer om geavanceerde instellingen te doen. Sommige displays zijn voorzien van een usb ingang. Kenmerkend bij de VanDijck gebruikte displays is dat ze helder zijn af te lezen en gemakkelijk te bedienen.
VanDijck E-bike kleurendisplay

Veilig remmen op uw e-bike

Op een e-bike horen betrouwbare remmen, want met een e-bike bereikt u gemakkelijk een snelheid van wel 25 km/u en dat is snel - zeker in een stad. Remmen, die uitstekend doseren en goed werken onder alle omstandigheden. En van betrouwbare merken met een bewezen kwaliteit zoals Magura, Shimano en Tektro. Hierbij onderscheiden we: onderhoudsvriendelijke roller-brakes, hightech disc-brakes en hydraulische velgremmen.

VanDijck E-bike rollerbrakes
Rollerbrakes
Een roller-brake bestaat uit een externe schijf en een interne schijf. De interne schijf bevat kleine stalen rolletjes die, wanneer de remhandel wordt aangetrokken, naar buiten worden gerold en tegen de buitenste schijf aangedrukt worden. Hierdoor zijn remmen ze prettig en ook, indien nodig, krachtig. Deze omgeving is gesmeerd met vet en hierdoor slijtage-vast en onderhoudsvriendelijk.
Hydraulische velgrem
Zoals de naam al aangeeft, werkt deze rem doormiddel van remlokken die tegen de velgrand aan worden gedrukt. De velgranden zijn tegenwoordige geslepen, waardoor het remmen egaal gebeurd en niet of nauwelijks trillingen worden doorgegeven. De hydrauliek bevindt zich in het remsysteem zelf. Er wordt niet gebruik gemaakt van remkabels die de rem aansturen, maar van olie. Het fijne van hydraulische remmen is de doseerbaarheid. Er is geen sprake van weerstand wanneer u de rem inknijpt, wat een binnen en buitenkabel wel heeft. Het nadeel van een velgrem is dat zowel de remblokken als velg slijt.
VanDijck hydraulische velgrem
VanDijck E-bike schijfrem
Schijfremmen
Schijfremmen zijn zeer krachtig en zeer goed te doseren. De techniek komt vanuit de motor- en automobielindustrie, is zeer beproeft en geschikt voor iedere weersomstandigheid. De schijfrem zit tegen de naaf aan de zijkant gemonteerd en is herkenbaar als een metalenschijf. Daar treft u ook de vanaf het stuur hydraulisch bediende remklauwen aan. Hierin bevinden zich de remblokjes die, wanneer er druk op wordt uitgeoefend, aan beide zijden van de schijf druk uitoefenen. Hierdoor remt uw e-bike af. De remblokjes zijn eenvoudig te verwisselen. Let op: na het (veelvuldig) remmen kan de schijf heet zijn.

Let op: wanneer u voor de eerste keer rijdt op een e-bike voorzien van hydraulische velg- of schijfremmen, vang dan aan met een paar keer licht remmen zodat u de remkracht leert kennen. U zult merken, dat went snel en u ervaart hoe prettig de remmen echt werken.

Waarom is een versnelling belangrijk?

Een juist gekozen versnelling heeft een positief effect op het energieverbruik. Zo hoeft het systeem voor een comfortabele ondersteuning niet de volledige capaciteit te verbruiken, en zo een positief effect op uw actieradius heeft. U kunt bij het wegrijden het beste kiezen voor een lage versnelling, uw systeem reageert dan eerder vanwege de snellere rotatie. Ook worden de achter naaf en ketting minder belast waardoor er minder slijtage optreedt.

We onderscheiden naaf versnellingen, traploos of met 7 of 8 stappen, en derailleur versnellingen. Een naafversnelling is afgesloten en geseald en ook een kettingkast kan gemonteerd worden, waardoor het systeem minder kwetsbaar is voor stoffen van buitenaf. De derailleurversnellingen ‘loopt’ het lichtst, maar is iets kwetsbaarder.

Het positieve effect van een juist gekozen versnelling werkt ook fysiek door. Door bij de start voor een lichtere versnelling te kiezen hoeven uw beenspieren niet zwaar aan te zetten, waardoor minder druk op uw kniegewricht ontstaat. Ook draagt een lichter gekozen versnelling – lees iets hogere rotatie - bij aan een betere afvoer van afvalstoffen en mag dan ook worden gezien als zijnde de werking van een lichte massage.

Nooit meer viezigheid met riemaandrijving

Als één van de eerste bracht VanDijck modellen uit die zijn uitgevoerd met een revolutionair riem aangedreven systeem ter vervanging van de ketting. De riem is gemaakt uit UV- en weerbestendig polyurethaan rond een carbon kern. Hij bestaat uit één stuk en is van ‘tandvormen’ voorzien die exact aansluiten op de tandwielen. Er zit geen rek in de riem.

Dat alles maakt het systeem zeer licht, duurzaam, stil en schoon. Smering is niet nodig en vuil blijft er niet aan plakken. Wat rest is genieten van de omgeving.

VanDijck E-bike belt centertracksystem
VanDijck maakt gebruik van de Gates riemaandrijving. Gates wordt ook gebruikt door een bekende Amerikaanse motor leverancier. De technologie is vergaand. Het zuiver CNC gesneden achter tandwiel is bijvoorbeeld voorzien van een geruisloos clickvingersysteem, wat ervoor zorgt dat er geen geluiden ontstaan bij het aanzetten en vrijlopen van de aandrijving. De riem blijft mede in het spoor door een unieke vertanding. In combinatie met de weerbestendige riem draagt dit zorg voor vele kilometers geruisarm e-bike plezier.