De accu van uw elektrische fiets is aan veel innovatie onderhevig en kan, door gebruik van de nieuwste technieken, compact in de hoofdbuis van een frame gebouwd worden. VanDijck kent verschillende variaties en volgen hierbij de nieuwste normen. Dat betekent dat er gebruik wordt gemaakt van slimme batterij managementsystemen, noem het veiligheid, want dat staat voorop. VanDijck biedt, afhankelijk van het model, accu’s aan in diverse capaciteitniveaus aan. De capaciteit van de accu van een elektrische fiets wordt aangegeven in Ah (Ampère-uur) en Wh (Watt-uur):
De actieradius is afhankelijk van de omgeving waarin gefietst wordt, weersomstandigheden, niveau van ondersteuning, manier van schakelen en conditie van de e-bike, zoals bijv. de bandenspanning. Wanneer u e-biked in een heuvelachtige omgeving op een elektrische fiets met middenmotor dan heeft u de beschikking over extra ondersteuning. Het slimme systeem in de e-bike voelt hoe hard u trapt en past hier de ondersteuning op aan. Dat is het mooie van een VanDijck fiets, hulp wanneer het nodig is. Een ander belangrijk gegeven is de mate waarin u gebruik maakt van het systeem. Gaat u op topsnelheid biken of trapt u zelf mee? Globaal geldt het volgende bereik per accu:
Accu in het frame
24.5 Ah (882Wh) ~ 120 – 220 km
22.4 Ah (806Wh) ~ 110 – 200 km
18.2Ah (655Wh) ~ 100 – 170 km
17.4 Ah (628Wh) ~ 100 – 160 km
14.0 Ah (500Wh) ~ 80 – 120 km
Accu in de achterdrager
17.4 Ah (628Wh) ~ 100 – 160 km
15.6 Ah (562Wh) ~ 90 – 140 km
13.0 Ah (468Wh) ~ 70 – 120 km
10.4 Ah (374Wh) ~ 60 – 90 km
VanDijck e-bikes worden geleverd met een uitstekende lader. Afhankelijk van de restcapaciteit kan het laden 4 uur in beslag nemen. Bij een volledig leeggereden accu worden de cellen veelal eerst gereset waarna het laadproces wordt ingezet. Een lader is leverbaar in twee of drie Ampère. De eerste, afhankelijk van de reset van cellen en de capaciteit, heeft een laadtijd van vijf tot acht uur. De lader van drie Ampère doet hetzelfde in drie tot vijf uur.
VanDijck biedt elektrische fietsen met voorwielmotor en elektrische fietsen middenmotor. Onze voorwielmotor e-bikes worden aangestuurd door een rotatiesensor en beginnen met ondersteunen wanneer het pedaal naar beneden wordt gedrukt. Dit signaal wordt doorgestuurd naar de motor waarna u een fijne ondersteuning ontvangt. U heeft zelf de keuze in het ondersteuningsniveau van de elektrische fiets met voorwielmotor en u kunt dit gemakkelijk aanpassen via het display. De ondersteuning van de voorwielmotor stopt wanneer u niet meer trapt of wanneer u de maximale snelheid heeft bereikt. Een elektrische fiets met voorwielmotor wordt als zeer prettig ervaren en is over het algemeen lichter in gewicht.
Een e-bike middenmotor is krachtiger dan een voorwielmotor. In heuvelachtig terrein is het dan ook gemakkelijker fietsen zonder dat het systeem zwaar belast wordt. Doordat het gewicht van de motor centraal in de e-bike geplaatst is voelt het fietsen nagenoeg hetzelfde aan als een gewone fiets. VanDijck maakt gebruik van trapsensoren. Wanneer u (meer) kracht zet op het pedaal, laat het systeem de ondersteuning in verhouding toenemen.
Op uw display kunt u alle informatie over uw elektrische fiets en het gebruik bekijken. VanDijck maakt gebruik van verschillende displays waaronder modellen die zelfs de informatie helder in kleur weergeven. Standaard weergaves zijn bijvoorbeeld: de totaal gereden afstand, de snelheid die u fietst en de afstand van de rit. Ook heeft VanDijck een handige loopassistent waarbij uw elektrische fiets tijdens het lopen lichte ondersteuning biedt.
Ook de restcapaciteit van de accu en de energiemode waarin u fietst wordt weergegeven. De display herbergt veelal ook een niveau voor de dealer om geavanceerde instellingen te doen. Sommige displays zijn voorzien van een usb ingang. Kenmerkend bij de VanDijck gebruikte displays is dat ze helder zijn af te lezen en gemakkelijk te bedienen.
Op een elektrische fiets horen betrouwbare remmen want met een e-bike bereikt u gemakkelijk een snelheid van wel 25 km/u en dat is snel - zeker in een stad. Remmen die uitstekend doseren en goed werken onder alle omstandigheden. En van betrouwbare merken met een bewezen kwaliteit zoals Magura, Shimano en Tektro. We maken hierin onderscheid tussen: onderhoudsvriendelijke roller-brakes, hightech disc-brakes en hydraulische velgremmen.
Rollerbrakes
Een roller-brake bestaat uit een externe schijf en een interne schijf. De interne schijf bevat kleine stalen rolletjes die, wanneer de remhandel wordt aangetrokken, naar buiten worden gerold en tegen de buitenste schijf aangedrukt worden. Hierdoor remmen ze prettig en ook, indien nodig, krachtig. Deze omgeving is gesmeerd met vet en hierdoor slijtage-vast en onderhoudsvriendelijk.
Hydraulische velgrem
Zoals de naam al aangeeft werkt deze rem doormiddel van remlokken die tegen de velgrand aan worden gedrukt. De velgranden zijn tegenwoordig geslepen waardoor het remmen egaal gebeurd en niet of nauwelijks trillingen worden doorgegeven. De hydrauliek bevindt zich in het remsysteem zelf. Er wordt geen gebruik gemaakt van remkabels die de rem aansturen maar van olie. Het fijne van hydraulische remmen is de doseerbaarheid. Er is geen sprake van weerstand wanneer u de rem inknijpt, wat een binnen en buitenkabel wel heeft. Het nadeel van een velgrem is dat zowel de remblok als de velg slijt.
Schijfremmen
Schijfremmen zijn zeer krachtig en goed te doseren. De techniek komt vanuit de motor- en automobielindustrie. Zeer beproeft en geschikt onder alle weersomstandigheid. De schijfrem zit tegen de naaf aan de zijkant gemonteerd en is herkenbaar aan de metalen schijf. Daar treft u ook de vanaf het stuur hydraulisch bediende remklauwen aan. Hierin bevinden zich de remblokjes die, wanneer er druk op wordt uitgeoefend, aan beide zijden van de schijf druk uitoefenen. Hierdoor remt uw e-bike af. De remblokjes zijn eenvoudig te verwisselen.
Wanneer u voor de eerste keer rijdt op een e-bike voorzien van hydraulische velg- of schijfremmen, vang dan aan met een paar keer licht remmen zodat u de remkracht leert kennen. U zult merken dat het snel went en u ervaart hoe prettig de remmen echt werken.
Een juist gekozen versnelling heeft een positief effect op het energieverbruik. Zo hoeft het systeem voor een comfortabele ondersteuning niet de volledige capaciteit te verbruiken en heeft dit een positief effect op uw actieradius U kunt bij het wegrijden het beste kiezen voor een lage versnelling. Uw e-bike reageert dan eerder vanwege de snellere rotatie. Ook worden de achternaaf en ketting minder belast waardoor er minder slijtage optreedt.
We onderscheiden naafversnellingen, traploos of met 7 of 8 stappen en derailleur versnellingen. Een naafversnelling is afgesloten en geseald. Ook kan een kettingkast gemonteerd worden waardoor de elektrische fiets minder kwetsbaar is voor stoffen van buitenaf. De derailleurversnelling ‘loopt’ het lichtst maar is iets kwetsbaarder.
Het positieve effect van een juist gekozen versnelling werkt ook fysiek door. Door bij de start voor een lichtere versnelling te kiezen hoeven uw beenspieren niet zwaar aan te zetten waardoor minder druk op uw kniegewricht ontstaat. Ook draagt een lichter gekozen versnelling – lees iets hogere rotatie - bij aan een betere afvoer van afvalstoffen en mag dan ook worden gezien als zijnde de werking van een lichte massage.
Als één van de eersten bracht VanDijck de elektrische fiets met riemaandrijving. Deze elektrische fietsen zijn uitgevoerd met een revolutionair riem aangedreven systeem ter vervanging van de ketting. De riem is gemaakt uit UV- en weerbestendig polyurethaan rond een carbon kern. Hij bestaat uit één stuk en is van ‘tandvormen’ voorzien die exact aansluiten op de tandwielen. Er zit geen rek in de riem.
Dat alles maakt het systeem zeer licht, duurzaam, stil en schoon. Smering is niet nodig en vuil blijft er niet aan plakken. Wat rest is genieten van de omgeving.
VanDijck maakt gebruik van de Gates riemaandrijving. Gates wordt ook gebruikt door een bekende Amerikaanse motor leverancier. De technologie is vergaand. Het zuiver CNC gesneden achtertandwiel is bijvoorbeeld voorzien van een geruisloos klik-tandwielsysteem wat ervoor zorgt dat er geen geluiden ontstaan bij het aanzetten en vrijlopen van de aandrijving. De riem blijft mede in het spoor door een unieke vertanding. In combinatie met de weerbestendige riem draagt dit zorg voor vele kilometers geruisarm e-bike plezier.